Jari & Papan Kekunci

gua, mencerita tentang rasa.

Archive for July 2009

aku dan kamu adalah “askar”.

leave a comment »

Salam.

Aku maksudkan “askar” kerana semua kita, hidup demi sebuah perjuangan di medan tempur penuh dugaan untuk menghadapi hari “esok”. Umpama askar yang berjuang di medan tempur demi sebuah misi. Hidup atau mati dalam pengetahuan Yang Esa.

Wani Ardy – Askar

Jantungku kekeringan alasan untuk berdegup.
Dan jiwaku terkorban di medan perjuangan, penantian, impian.
Harapan itu senjata yang paling merbahaya buat sekalian umat manusia.
Seperti jarum beracun yang membunuh senyap.
Seperti segudang dadah yang merosak.

Sembunyi darah ini di balik seribu perisai besi.
Apa yang dipandang tinggi bila jarum yang mengakhiri.

Aku mayat askar yang berpura-pura seolah ia berjalan tegap.
Tak ku benar jasad rompongnya berehat satu saat pun.
Untuk mengingatkan bahawa ia telah mati.

Tolong jangan diujar lagi, aku tak mahu mati berkali.
Esok aku kan tiba di lapangan terbang dan menghilang.
Harapan itu senjata yang paling merbahaya buat sekalian umat manusia.
Seperti jarum beracun yang membunuh senyap.
Seperti segudang dadah yang merosak.

Sembunyi luka ini di balik seribu perisai besi.
Apa yang hendak dipuji bila jarum yang mengakhiri.

Aku mayat askar yang berpura-pura seolah ia bernafas lancar.
Tak ku benar jasad rompongnya berehat satu saat pun.
Untuk mengingatkan bahawa ia telah mati.

😉

Advertisements

Written by firaqness

July 27, 2009 at 2:28 am

Posted in Uncategorized

Berita dari The Star Online.

leave a comment »

salam.

Dari The Star July 25, 2009:

Polytechnic closes following fears of A(H1N1)

KUALA TERENGGANU: The Sultan Mizan Zainal Abidin Polytechnic in Dungun is closed for eight days starting today after four of its students are suspected of being infected with the Influenza A(H1N1).

The polytechnic’s student affairs department head Khairul Azhar Mohamed said the first semester students, who came to register at the campus on July 6, were now under quarantine at the campus’ hostel.

“The closure is on the advice of Dungun health officers. The campus will be opened on Aug 1,” he said when contacted.

Khairul Azhar said the registration for post-industrial students, which was to be held on Monday, had been postponed to Aug 3.

Two days ago, another higher learning institution, the Universiti Teknologi Mara (UiTM) campus in Dungun was closed for 10 days to prevent the spread of the virus among students. – Bernama

***********************************************************************************************************

Written by firaqness

July 25, 2009 at 12:22 pm

Posted in Uncategorized

“…..Biarpun rasional akal dan emosi perasaan seakan menjadi buta akibat tekanan jiwa, kekuatan spiritual itu jugalah yang menjadi pelampung yang menyelamatkan…..”

leave a comment »

Tajuk entry dipetik dari: saifulislam.com

Sekian, terima kasih.

.firaqness.

.SabtuDay yang ganjil.

Written by firaqness

July 25, 2009 at 12:14 pm

Posted in Uncategorized

Kosong

leave a comment »

Jika hari ini dan semalam kamu rasa seperti masa berlalu pantas, sedangkan apa-apa pun belum sempat disediakan, maka apa maksudnya?

*kerut kening cari jawapan*

kosong.
…….
…….

esok jika diberi peluang dari Yang Esa,
cari lagi…lagi…dan lagi.
sampai bila-bila.

Written by firaqness

July 23, 2009 at 10:39 pm

Posted in Uncategorized

Top 100 Malaysian Blogs

leave a comment »

salam.

Sekadar ingin berkongsi maklumat mengenai top ranking blog kat malaysia ini.

Ini merupakan maklumat yang diperolehi dari top 100 Malaysian Blogs:

Website Alexa Technorati
1. Hong Kiat 6523 407
2. Kenny Sia 35600 423
3. Paul Tan 13063 8790
4. Raymond.CC 9770 13792
5. Lim Kit Siang 45168 7620
6. Anwar Ibrahim 56691 4978
7. Hemmy.net 39988 12405
8. LiewCF 30247 21444
9. Jeff Ooi 76927 7077
10. Cheeserland.com 117823 8710
11. Sensasi Selebriti 50842 31699
12. Susan Loone’s Blog 141347 16115
13. ShoppingNSales 80059 37532
14. Internet Marketing 109846 29984
15. Timothy Tiah 164351 11850
16. Sapien Bryan 101005 35252
17. Latest Hi Tech News 101005 35252
18. Chan Lilian 140820 25449
19. Friedbeef 76149 49699
20. Entertainment News 44099 64229
21. KySpeaks 191532 17036
22. Kong Technology 96944 59941
23. Cowboy Caleb 127425 51878
24. Kickdefella 239615 15525
25. Emila’s Illustrated Blog 181550 35704
26. SmashPop 243291 15525
27. The Scribe A Kadir Jasin 263020 10768
28. sweatlee.com 210601 29340
29. Chocoa Heaven 284207 6726
30. Flash Game Download 61459 86975
31. Hot Screensaver 73026 83377
32. RantingsbyMM 312515 3772
33. sixthseal.com 230286 32418
34. Zeo 102267 75550
35. Sabahan 119083 75550
36. Gobala Krishnan 124771 74109
37. Just Khai (dot) Com 173691 57957
38. emmagem 254784 35252
39. KCLau 275462 30313
40. Masak Masak 331715 14278
41. quaintly.net 334481 13630
42. my life 4 hire 143296 80153
43. Tekkaus 211452 63074
44. IT Engineer’s Blog, Malaysia Life Tech Blog 147104 86975
45. Make Money Online 142475 90739
46. Adesblog 63541 120757
47. Shaolin Tiger 148777 98059
48. Ifan Khairi 294260 51108
49. Jayce Ooi’s Paradise 141251 103810
50. Noktah Hitam 277571 58926
51. KNizam Artwerk 281059 59941
52. My Women Stuff 176161 96798
53. Malaysian Medical Resources 349945 46368
54. Duller 142918 117676
55. KampungboyCitygal 375399 41497
56. sultanmuzaffar 434113 25960
57. 5xmom 152507 120757
58. Blog Keusahawanan Internet Malaysia 297296 88836
59. Rojaks Daily 471503 36156
60. Malaysia’s Financial Blogger 241319 120757
61. Delicious Asian Food 337724 88836
62. topotato.com 296958 109075
63. Hasbullah Pit 437055 63074
64. Rames Studios 514426 37532
65. Skor Career 115031 174895
66. CypherHackz 132313 174895
67. Education Malaysia 545333 42633
68. aisehman.org 565284 46368
69. Jason Mumbles 580305 48363
70. MohdSuhaimy.com 396799 114686
71. babeinthecitykl.blogspot.com 638465 40429
72. Irene Lim 276955 168935
73. As Suanie Sees It 581365 71407
74. MunFitnessBlog.Com 143236 230297
75. Faisal Tehrani 628596 73786
76. Josh Lim’s Adventures 588118 92653
77. Vincent Chow 119090 251919
78. Syokkahwin.com 83633 264095
79. Alex Allied 362703 188089
80. Saifulsham.com 547390 135031
81. Xiawa.my 652444 101462
82. Wisdom Of A Young CEO 315853 230297
83. Blog Templates Reviews 99367 307599
84. Fireangelism 790018 83377
85. Chenpn 491408 188089
86. Michael Ooi 825154 77080
87. Kuan Hoong 202014 291856
88. Jenny How 209702 291856
89. Simple Jiashin 394910 230297
90. goldfries 307635 264095
91. Ahmike Dot Net 560156 183557
92. KBsoccernet 307151 277523
93. Footsteps in the Mirror 515698 211524
94. JomPHP.com 222998 325170
95. The Storyteller 1222486 3554
96. WongSK Blog 158650 366074
97. Nine Over Ten 9/10 531912 251919
98. Money Isn’t Really My Middle Name 162548 390486
99. As Zewt As It Gets 1248644 31001
100. the.opposite.of.chocolate 1044938 103894

Statistik hits dari alexa dan technorati akan berubah hari demi hari. Aku simpolkan ramai pengguna mencari maklumat terutama pasal IT di malaysia ini salah satunya melalui blog. dan ia berkembang hari demi hari.

Internet itu satu keperluan atau kehendak di masa ini?

Written by firaqness

July 22, 2009 at 10:51 pm

Posted in TEKNOLOGI

Gelas

with 2 comments

Satu cerpen pendek:

Dia kata jangan telangkupkan gelas atas sinki bila sudah basuh.

Nanti berbau.

Aku telangkupkan. Tiga puluh saat kemudian aku angkat dan aku dekatkan bibir gelas kemuka.

Ya. Memang berbau.

Dia basuh pinggan mangkuk sambil beri nasihat praktikal tentang benda-benda kecil dalam kehidupan. Nasihat dia bagus-bagus belaka.

Cuma perkara besar-besar buat dia keliru. Dia kata keliru, kerana dia tidak suka berfikir tentang masa depan.

Dimasa depan kita semua akan mati. Tak ada siapa dikecualikan, katanya. Dia berpaling, senyum, dan sambung membasuh.

Aku berdiri di situ, hampir dengan dia. Aku renung rambut dia dari belakang. Baru dipotong pendek, tapi masih menutup leher. Nama stylis rambut dia, Jenny. Kedai di bangunan  dekat Pertama Complex. Aku tau sebab aku pernah pergi ke sana dengan dia.

Petang tadi dia dapat sejambak bunga lili. Dia letak atas meja, ditengah-tengah. Bila lampu dinyala bayang-bayang dari atas lili atas meja itu membentuk outline pokok yang besar.

Dalam novel ini dipanggil foreshadowing.

Aku tanya siapa bagi.

Dia kata aku bagi. Aku kata aku tak pernah bagi dia bunga. Dia kata aku mungkin dah berubah.

Aku kata sudah. Aku sudah berubah.

Sudah.

Salinan terus dari:

Sufian Abas.2008.Kasut Biru Rubina.Koleksi Fiksyen Pop Untuk Jiwa2 Hadhari Vol 1. Sang Freud Press. M/s: 15-16.

Written by firaqness

July 7, 2009 at 10:51 pm

Posted in Uncategorized

Berbual tentang tumbuhan

leave a comment »

Salam.

Apa akan jadi jika tumbuh-tumbuhan @ pokok boleh bercakap, berkata-kata, berkomunikasi dengan kita?

Itu soalan yang mungkin agak sukar untuk dijawab mungkin 10, 20 atau 30 tahun lepas. Ya, ramai orang tidak dapat bayang macamana mungkin tumbuh-tumbuhan berkomunikasi  secara langsung dengan manusia. Maka, ramai lah orang(esp Melayu) yang terus jump to conclusion mudah: bela Jin ke hapa?. Tak pon belajar sihir? ilmu hitam what so ever. Di highlight kan lagi: itu mungkin persepsi masyarakat sekitar 20, atau 30 tahun lepas.

Memang benar tumbuhan-tumbuhan itu sentiasa memuji yang ESA. Cuma bahasanya yang tidak manusia faham. Sebab itu ramai yang mungkin tak sedar tapi biasa buat, bila stress, bila bergaduh dengan aweks, bakal isteri, stress di tempat kerja, stress ngan mertua.. maka ramai lah yang ke hutan untuk cari kedamaian, ramailah pendaki yang mendaki gunung nan tinggi, ramailah yang ke pulau menikmati deruan ombak dan angin yang membuai. Semua cari ketenangan dengan cara masing-masing. Amat menakjubkan kedamaian hutan, deruan ombak mampu melegakan sesiapa saja.

Sedar dan tak sedar kita semua, tumbuh-tumbuhan, ombak, gunung, hujan, dan apa saja makhluk sentisa memuji Illahi. Oleh itu jika kita nikmati alam, ia mampu melegakan. Sebab, ia mengajak kita pada fitrah. Mengajak pada Yang Agung. Ketenangan manusia bila ia kembali mengingati fitrah.

Back to basic.

Okay. Cuma perkara sebenar yang aku ingin kongsikan adalah ada satu device yang membolehkan tumbuh-tumbuhan bercakap dengan manusia. Ini serius. Mari tgk gambar ini:

rembat from ieee spectrum.

rembat from ieee spectrum.

Dari maklumat yang aku jumpa, device ini mampu mengesan kadar kelembapan, kekeringan dan semua kondisi tumbuhan lah, pendek kata kesihatan pokok tu. Jika perlukan air, pokok itu akan minta isikan. Jika layu, ia akan minta dibajakan. Bukan mustahil kerana dengan adanya sensor(leaf sensor) di letakkan pada pokok tersebut apa saja maklumat yang diperlukan akan diketahui oleh si pemilik.

Dengan bantuan sistem pesanan ringkas (SMS) pada handphone/ PDA dan seumpanya, leaf sensor ini mampu untuk memaparkan ‘bahasa’ dan ‘permintaan’ tanam-tanaman. Secara parktikal, jelas seolah-olah pokok berkomunikasi dengan kita manusia.

Produk ini akan berada dipasaran tahun 2010 nanti. Mahu berbual dengan tanaman, silakan.

Reference:

1) http://www.spectrum.ieee.org/consumer-electronics/gadgets/new-device-lets-plants-talk

Written by firaqness

July 2, 2009 at 10:43 pm

Posted in Uncategorized